Ideologisk oppgjør i skolepolitikken

I fjor sommer – under AUFs sommerleier på Utøya – proklamerte statsminister Stoltenberg at Norge skulle få ”verdens beste skole”. (For øvrig det samme Gudmund Hernes sa da han innførte Reform 94).

Stoltenbergs punkt én blant fem var heldagsskolen. Nå i januar har han igjen fremmet ”Fem punkter for en bedre skole”. Interessant nok er de svært forskjellig fra i sommer, og nå er pkt 1 ”Styrk lærerrollen!”.

Det har altså skjedd noe, men hva? Det viktigste er nok at Arbeiderpartiets strateger har forstått at skole blir et hett politisk tema i valgkampen 2009, og at partilederen må posisjonere seg. De har derfor studert omgivelsene, ser hvor vinden blåser og hvor de gode poengene er å finne. Det siste har de åpenbart funnet hos Venstre. Men da må de jo ta politikken også, ikke bare retorikken.

Arbeiderpartiets og SVs fokus i skolen har vært på alt annet enn det som kan gi økt faglig fokus, arbeidsro og bedre læring (som på ingen måte truer trivsel og trygghet, snarere tvert imot). Verken heldagsskole, gratistime i SFO, frukt og grønnsaker, gratis lærebøker i videregående eller fortsatt kamp mot et fåtall friskoler, er det som vil løfte norsk skole til det nivå den må ligge på. Heller ikke fortsatt kamp mot å teste om skolen faktisk når de læringsmål den setter seg – eller å hemmeligholde resultatene. Regjeringen prioriterer feil, og viser med det at den ikke har forstått problemet.

Diagnosen over norsk skole har vært stilt av fagfolk i lang tid, og Venstre er blant dem som har tatt konsekvensen av dette for lengst. Professor Peder Haug skrev i Klassekampen 6/12-07: ”Venstresidas pedagogikk har gjort den norske skulen kunnskapsfiendtleg”.

Derfor hjelper det ikke at statsministeren og kunnskapsministeren nå endrer retorikk. De og deres partier må ta et klart oppgjør med eget ideologiske vrakgods. Hvis hovedmålet er – slik Venstre mener – at faglig sterkere lærere må gjenvinne sin posisjon i samfunnet og i klasserommet, da må det satses systematisk på dette – og ikke på alt mulig annet. Men regjeringspartiene har dessverre konsekvent nedstemt Venstres forslag om styrket lærerutdanning, rekrutteringsplan for lærere, en systematisk etter- og videreutdanning, for å nevne det viktigste. I stedet brukes de store pengene – 2,3 milliarder kroner – til utvidet skoledag.

Les gjerne mer om Venstres skolepolitikk på www.venstre.no/skole. :-)

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Explore posts in the same categories: skole, v

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.


Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00