Raskere tog, ikke luftspeiling!

Venstre er det mest ambisiøse togpartiet i Norge. Det kan en kanskje ikke få inntrykk av når en ser hvordan særlig SV får oppmerksomhet for ”lyntog”. Hvis fossilet ”Ida” er oversolgt, er det småtteri mot Hallgeir Langelands salg av luftspeilinger.

Også Venstre går inn for ”høyhastighetstog” i Norge, men da må en først løse de akutte problemene i jernbanen, og dernest starte arbeidet med å åpne flaskehalsene. Alt annet er bokstavelig talt avsporing. Regjeringspartiene har i vedtaket om Nasjonal transportplan (NTP) ikke gjort annet enn å love nye utredninger – som også Venstre støtter, men de sier nei til et krafttak for å få ned reisetiden med tog vesentlig innen 2020.

I motsetning til SV har Venstre en realistisk og gjennomførbar politikk, og vi har tatt smertefulle prioriteringer i NTP for å få det til. Noe annet er ikke troverdig hvis man vil satse på toget.

Venstre vil ha reisetiden ned til fire timer mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim innen 2020. Tre timer Oslo – Kristiansand. For å få det til, må det satses enormt på dobbeltspor på disse strekningene: Ringeriksbanen, Grenlandsbanen, Hamar – Lillehammer, Vestfold. Alle disse prosjektene setter regjeringspartiene på vent. Det betyr i klartekst at det ikke vil bli noen nedsatt reisetid på de første ti årene med deres politikk.

Fire timers reisetid er tilstrekkelig til å konkurrere med fly. Det er neppe fornuftig å satse svimlende milliarder i tillegg for å komme ned i to timer. Det finnes jo noen andre behov i samfunnet også. Debatten om høyhastighetstog må bli mer edruelig.

Når en husker at SV for over ti år siden feiret en ”stor politisk seier” ved å få vedtak om Ringeriks-tunnelen mot å støtte Kjell Opseths bygging av Lærdalstunnelen, og ser resultatet i dag, så viser det hvordan store ord kan ødelegge for en seriøs togdebatt.

Lars Sponheim

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Explore posts in the same categories: 1

Stikkord:, , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.

4 kommentarer on “Raskere tog, ikke luftspeiling!”

  1. BurnieBerit Sier:

    Håper det vil være en del av togdebatten, å sette opp skikkelige gjerder langs linjene så dyr ikke blir kvestet daglig. Jo fortere togene vil gå, jo verre vil det bli.
    Har selv skrevet om dette og dyrevern er en stor del av livet mitt.
    http://burnieberit.vgb.no/2009/06/04/bb-statens-jernbane-og-gjerde-langs-sporet/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. ARGUS37 Sier:

    Et “høyhastighetstog” som skal konkurrere med fly, kan ikke stanse mer enn høyst 1 til 2 ganger underveis. Hvilket betyr at dagens NSB må opprettholdes på eksisterende spor av hensyn tiul alle de andre som ikke bor rundt slike stoppesteder.

    Men det nye høyhastighetstoget vil kune stjele betydelige deler av trafikkgrannølaget for dagens jernbane hva angår de som bor rundt endestasjoner og stoppesteder underveis. Lønnsomheten for eksisterende NSB vil altså bli vesentlig forringet og subsidiene tilsvarende økt. Og det bør tas med i regnestykket når man snakkert om toveis “monorail” med hastigheter fra 250-300 km/t.

    Dersom man ikke satser på et nytt subsidiesluk, må billettpriser settes slik at transporten blir rentabel. Men selv om absolutt alle som idag benytter fly daglig mellom Oslo-Trondheim-Bergen og Stavanger (ca 4000 personer) gikk over til å bruke høyhastighetstog, ville den gjennomsnittlige billettpris pr enkeltreise bli
    ca 20 000 kroner basert på en 10% avkastning på investert kapital. Hvor mange tror du vil betale den prisen? Nei, ikke særlig mange! Men nå ligger nettverket der til en anslått pris av 500 milliarder kroner.

    Så da er det vel meningen at fremtidens innbyggere her i landet skal subsidiere både gamle og nye NSB over skatteseddelen? Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg i mine kalkyler ikke har begynt å se på drift- og vedlikeholdskostnader. De kommer evt. i tillegg! Jo,- dette får dere nok mange stemmer på! (Gud bedre! )

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. ARGUS37 Sier:

    PS. Og så ville det vel bli 15-20 000 arbeidsløse som følge av at grunnlaget for flytrafikk her i landet fosvant?!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Anders Sier:

    Det er ikke verre enn å legge ut skinner som kan tåle høye hastigheter og få bukt med flaskehalsene, så går gjennomsnittstiden med togreiser ned.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende


Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00